Kunegond isminin nereden geldiği, neden bu ismi seçtiğim zaman zaman bana yöneltilen sorulardan biri. Daha önceki gönderilerde ve blog başlığında kısa açıklamalar var. Link vermeyi düşündüm ama etiketleri doğru biçimde kullanmadığımdan ve epey de bir gönderi biriktiğinden doğru adresleri bulamadım. Feng Shui’ci arkadaşımında son günlerde şaşkınlıkla keşfettiği üzere sınıflandırma yeteneğim malesef hiç yok.

O halde kısaca bahsedeyim. Kunegond, Kiki’nin Fransa’dan aldığımız modern çocuk masalları kitaplarından birinin kahramanıydı. Fransa bu modern çocuk masalları konusunda iyi bir yer elde etmiş. İşte o Kunegond (Cunegonde) an’ı yaşayan, herşeyi olduğu gibi kabul edip yaratıcı zekasıyla ve zamanla, her zaman ama her zaman, bir çıkış yolu bulan bir küçük prensesti. Kitabın adını hatırlamıyorum. Türkçeye çevirisi yapıldımı bilmiyorum.

Daha sonra bu blog’u açtığımda Ankara’daki en sevdiğim kuzen bana Kunegond’un asıl kökeninin Voltaire’in Candide ya da İyimserlik üzerine isimli meşhur kitabının kahramanı olduğunu belirterek kendi deyimiyle beni aydınlattı. Bu kuzen çok bilgili, entellektüel, en sevdiğim, en takıştığım, en şeker, en esprili ve bir zamanlar beni eğitme misyonunu kendine iş edinmiş kuzendir.

O aralar evde Cumhuriyet Gazetesinin verdiği minik kitapları düzenlerken Candide elime geçti. Bir çırpıda okudum ve gördüm ki, Kiki’nin modern prensesine konu olan gerçek prenses işte bu. Hemen hemen aynı karakter. Başından bin türlü olay geçmesine rağmen ayakta kalmasını bilmiş biri.

Bana bazen şunu diyenler olur. Tabii senin tuzun kuru, keyfin ondan yerinde. Aslına bakarsanız hiç de kuru değil. Olayları başka tarzda ele aldığımda Kemalettin Tuğcu romanlarına taş çıkartacak, biraz da abartıyorum tabii, bir öykü çıkabilir. Zaten şuna inanıyorum ki bu dünyada kimsenin tuzu kuru olamaz. Mutlu, mesut ve her daim coşkulu olmanın sırrı ne o zaman. Bana kalırsa bakış açısı.

Dün Alkım kitabevindeydim. Server Tanilli’nin çevirisi ve en sevdiğim Türk Çizgi Romanı Abdülcanbaz’ın yaratıcısı Turhan Selçuk’un çizimleriyle yeniden basılmış olan Candide’i almadan geçemedim. Bundan böyle Kunegond nereden geliyor diye bana sormayın (Şaka) . İşte gerçek kaynağı bu kitap.

Voltaire’in Candide’inden benim çıkarttığım ders şu: Canın sıkılır, kendine arkadaş ararsın, başın beladan kurtulmaz. Ya da can sıkıntısı, kötü alışkanlıklar ve yoksulluğun üstesinden ancak ve ancak çalışılarak gelinir.

