Etiketler

, , , , , , ,

Kış başında Amerika’dan tatile gelirken bana Kindle getiren arkadaşım dönüşünde yani bundan 5-6 ay önce acil etiketlenmiş bir mesaj attı.

Qune, çabuk 50 Shades of Grey üçlemesini download et. Ve oku. Ortalık yıkılıyor. Bugüne kadar böyle erotik romantik kitap görülmedi diye bas bas bağırıyor her yer, tv, dergiler, vs…

Durur muyum? Acayip meraklandım. Araştırdım, baktım, bir iki gün içinde Kindle’ıma indirdim. Bilindiği gibi okuma listem hayli yüksekti bu kış. Atölyeler, 5 hafta 5 roman’lar, çeviriler vs derken, bir türlü başlayamadım. Bir kaç kere arkadaşım Amerika’dan what’s up atarak sordu;

Ne oldu? Okudun mu?

Henüz başlayamadım.

Oku, oku… Bak pişman olursun sonra…

Sonrasında o takip etmeyi unuttu. Ben de kindle’ı elime almayı. Dün yazlıktan dönerken, hiç bir yerde ekonomik bilet kalmamış, business statüsüne de param çıkışmadı, gündüz otobüsünden yer aldım, aklıma düştü. Parantez içinde ekliyorum, son bir yazlık yazısı daha eklemek istiyordum, her şeyi hazırdı ancak İstanbul’dan olmuyor yahu. Havaya giremiyorum. Dolayısıyla, Temmuz sonu ikinci yazlık sek-ansını bekleyecek artık. Zaten iş güç çok, bir de üstüne bu 50’li kitap çıktı. Bir başladım, elimden bırakamıyorum. Üçleme bitecek öyle rahata ereceğim.

2011 de yayınlanan bu kitap, şu an Harry Potter’ın satışlarını geçmiş durumda. 37 dile çevrilmiş. Film hazırlıklarına başlanmış. Yapım haklarını Universal Stüdyoları satın almış. İmdb kullanıcıları kendi özel castinglerini hazırlamışlar. Oyuncu önerileriyle hem fikir olmasam bile örnek teşkil etmesi açısından adres işte burada, hem hiç belli olmaz, belki bugün belki yarın ben de kendi casting’imi imdb sularına kaydederim: http://www.imdb.com/list/31CQkBpZ72s/

Fotoğraf yazarın resmi sitesinden alınmıştır. http://www.eljamesauthor.com/about-the-author

Bu romanın bana ilginç gelen bir öyküsü var. Yazarı James, Twilight’ı çok beğenmiş. Ve serinin resmi sitesinde “Snowqueens Icedragon” yazar rumuzu ve Master of the Universe/Evrenin Efendisi adıyla bir “Fan Fiction/Hayran Romanı” olarak bölüm bölüm yayınlamaya başlamış. Karakterleri başlangıçta Twilight dizisinin karakterlerinin adını taşıyormuş. Yani Christian Grey yerine Edward Cullen ve Anastasia Steele yerine Bella Swan. Erotik sahneler üzerine aldığı yorumlardan sonra James, romanını Twilight’ın sitesinden çekerek kendine ait Fiftyshades.com adresinde açtığı bir sitede yayınlamaya başlamış. James, daha sonra karakterlerin adlarını da değiştirerek, romanı yeniden tek parça halinde yazmış ve bir yayınevi tarafından basılacağı için internet sitesinden kaldırmış. O gün bugündür de bir lokmalık sütlü ekmekler gibi satmış.

Aslına bakılırsa, evet bir YA (young-adult/genç yetişkin) romanı. Kitabın üçte birini okudum. Şimdiye kadar söz konusu olan 21 yaşında bakire bir kızın, kendinden 6 yaş büyük, başarılı bir iş adamı tarafından eğitilmesi. Daha çok seks oyunları açısından.

Masum bir kızın, kaşarlanmış bir adam tarafından eğitilmesi edebiyatta yeni bir şey değil. Bernard Shaw’un Pygmalion’undan tutun, Profesör Henry Higgins ve öğrencisi Eliza Doolittle, bizim sulardan örnek verirsek senelerce yazarının Vincent Ewing olduğu sanılan, sonradan Nihal Yeğinobalı’nın olduğu anlaşılan, bir zamanların tüm genç kızlarının, ben dahil, defalarca okuduğu, şu an Can Yayınları’nın kataloğunda yer alan Genç Kızlar’a kadar. Bu romantik ve zamanın erotik kitabında da, şimdiki Türkçeyle etkili iletişim olarak güncelleyebileceğim Hitabet Öğretmeni Gabriel Samson ve öğrencisi Miss Bee’nin eğitimidir söz konusu olan.

Ben Genç Kızlar’ı okurken, Bernard Shaw’un Pygmalion’u hiç ilgimi çekmemişti. Kiki’ye Genç Kızlar’ı tavsiye ettim, umurunda olmadı. Devirler öylesine değişmiş, gelişmiş. Pygmalion’daki romantizm nasıl beni kesmediyse, Genç Kızlar’daki erotizm de Kiki ve çağdaş nesli kesmedi anlaşılan. Haliyle 50 Shades of Grey, kelimesi kelimesine her bir hareketi açık ve net tarif eden, tarif etmekle de kalmayıp yaşatan canlılıkta yazılmış bir kitap. Öyle ki, senarist ve yönetmene pek fazla iş düşeceğini sanmam.

Bununla beraber, aralarda hoş çağdaş metaforlar olsa da, kitap, tamamı demeyeyim henüz bitirmedim, çoğunluğu açısından bir klişeler dizisi. Ama sürükleyici ve merak uyandırıcı bir üslupla yazılmış. Tabir-i caiz ise sahnelenmiş. Türkçeye çevrilecek mi bilmem? İngilizcesi çok zor değil. Özellikle de içinde sözlük olan Kindle’dan okumak rahat ve kolay. Anlaşılacağı kitap hakkında duygusuz değil, bilakis karmaşık duygulara sahibim.

Erkeğin kadını eğittiği romanların hepsi, Nİhal Yeğinobalı’nın Genç Kızlar’ı dahil, zaten olay İsviçre’miydi hatırlamıyorum, Ludlow Sahne Sanatları Okulu’nda geçer, Batı kökenli. Diyorum ki, Doğu romanı olsa bu eğitim işini kesin kez kadın üstlenirdi, hani kültürel açıdan diyorum. Bana öyle geldi sanki… Yalan Dünya’da Orçun’un dedesi de, torununun iyi bir şekildeki eğitimi için şöyle hafif ama bilgili bir kadın arayıp durmadı mı? İşte kanıtı.

Okumuşluğum yoktur gerçi ama, 50 Shades of Grey nedense aklıma lise yıllarında erkeklerin sıra altından birbirlerine pas ettikleri, kapağı renkli resimli Fırıncı’nın Kızı tipinde tek fasikül kitapları getirdi. Hayal gücümün etkisinde kalan hafızamın bir oyunu mu yoksa gerçek mi orasını pek çıkaramıyorum.

